Friday, February 16, 2007
Biarlah...
Biarlah...
aku menjadi gunung
tadahan hujan dan kediaman binatang
taman tumbuhan
yang didalamnya ada keindahan
ada ketakutan
tanpa perhitungan.

Biarlah...
aku menjadi burung
yang hinggap di dahan terbang
pagi dan pulang petang
yang padanya ada kesunyian
ada keletihan
tanpa perhitungan.

Biarlah...
aku menjadi pohon
yang mati atau yang rendang
bertunggul atau berbunga kembang
yang padanya hanya kehijauan
tanpa perhitungan.

Biarlah...
aku menjadi laut
yang kering dan kontang
berombak atau tenang
yang di dalamnya hanya kesejukan
tanpa perhitungan.

Biarlah...
aku menjadi batu
yang kaku dan bisu
bersendiri di tebing rindu
yang ada hanya kelu
tanpa perhitungan.

Tuhan,
Salahkah bila seringkali kukatakan pada diri
biarlah aku menjadi gunung
atau burung
atau pohon
atau laut
atau batu
yang akan Kau lenyapkan tanpa perhitunga.

Salahkah aku
bila ingin menjadi sesuatu yang tidak akan berdosa kepadaMU.
salahkah aku?
bila ingin menjadi sesuatu yang tidak akan melupakanMu
salahkah aku ?
bila ingin menjadi sesuatu yang tidak akan mengingkariMu
salahkan aku?
bila ingin menjadi hambaMu yang tidak tunduk pada nafsu.

Tuhan,
aku bertanya padaMu
tika aku sedang diambang lesu!

Labels:

posted by Zaharah @ 12:18 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
Puisi-puisiku adalah catatan perjalanan seorang pengembara yang bakal pulang menemui Khaliqnya.....
About Me
Name: Zaharah
Home:
About Me:
See my complete profile
Koleksi
Yang Lalu
Other things
  • ZAHARAH MUHAMMAD
  • Pondok Zaharah